fredag 20. mars 2009

Reklame

De fleste sier : ”Reklame? Det påvirker i hvert fall ikke meg!”. Dette er noe vi liker å tro, men sannheten er at vi lar oss påvirke enten vi liker det eller ikke. I bunn og grunn er dette egentlig ikke så veldig merkelig fordi vi møter reklame i flere former hver eneste dag. Om vi går langs gata, ser på tv, hører på radio eller leser avisa så er reklamen der hele tiden.

Som sagt så påvirker reklame oss på forskjellige måter. Mange reklamer får deg kanskje til å tenke, mens andre får deg til å le, men felles for dem alle er at de vil få deg til å kjøpe produktet de selger.

For å få en reklame til å selge brukes det flere virkemidler. Først og fremst så er reklamene alltid rettet mot en målgruppe og former reklamen sin deretter. Farger som rødt og gult blir brukt mye fordi disse fargene fanger oppmerksomheten vår. Man kan ofte se at prisen på en vare er plassert inni en gul boble.

For at reklame skal påvirke oss, må den gå inn på oss. Derfor, spiller reklame ofte på samvittigheten vår. Et eksempel på dette er reklamene for å bli Plan fadder. Vi møter ofte barn som har mistet foreldrene sine, og ser veldig triste ut. Vi får dermed skyldfølelse og melder oss som fadder for å bidra.

Humor blir ofte også brukt, men dette påvirker oss ikke på samme måte. Humor i en reklame kan gjøre den morsom og derfor husker man reklame og dermed også produsenten. Produsenten eller butikken blir dermed bedre kjent og selger kanskje mer.

Videre, så har jeg har valgt å analysere en reklame fra Rema 1000. Dette er en reklame med humor i, og som jeg synes er ganske morsom.



Denne reklamen er som sagt laget for Rema 1000 og budskapet er det samme som slagordet: ”det enkleste ofte er det beste”. Målgruppen er de vanlige nordmenn som vil handle på en enkel og rask måte. Reklamen ble første gang vist på tv i 2007.

Humor spiller en viktig rolle i denne reklamen. Det første vi ser er to personer i et rom, en pasient og en lege. Pasienten sliter med å fortelle rett ut hva som er galt, og prøver derfor å omformulere seg. Dette skaper mye problemer fordi han alltid blir missforstått. Dette blir veldig morsomt fordi man kan kjenne seg igjen i at det kan være pinlig å fortelle hva som er galt, og samtidig så ser man hvor mye han gjennomgår bare fordi han ikke forteller rett ut hva som er galt.

Jeg synes denne reklamen får veldig godt fram budskapet sitt og gjør dette på en morsom og helhetlig måte. Den er original, og dette gjør at man husker den godt i ettertid!

Ingen kommentarer: